Leer effectief leren als beelddenker met hulp van Getting Ahead uit Wassenaar.

Beelddenken, een talent om trots op te zijn

Leren omgaan met beelddenken

Denken in beelden betekent visueel-ruimtelijk denken. Iedereen wordt als beelddenker geboren, er is geen baby die praat. Je ontdekt de wereld door ervaringen. Als kinderen woorden gaan gebruiken, maken de meeste kinderen de overstap naar woorddenken. Een kleine groep blijft de voorkeur houden voor denken in beelden. Bij deze beelddenkers heeft de rechter hersenhelft het overwicht.
 

Gebruik jij je rechter hersenhelft?

Bij de gedachte aan het woord boot zien de meeste mensen de letters b-o-o-t verschijnen, maar sommigen zien een plaatje van een boot, compleet met mast, boegbeeld en zeilen. Degenen die dit beeld zien, noemen we beelddenkers. Deze beelden moeten vervolgens omgezet worden in woorden. Je kunt je voorstellen dat het iets langer duurt en dus problemen kan geven op school. Ze kunnen ook zo afgeleid worden door de film die zich voor hun ogen afspeelt, dat ze even de draad kwijt zijn. Herken jij jezelf hierin? Dan gebruik jij ook vooral je rechter hersenhelft.

Hoe we te werk gaan

Meer van hetzelfde levert geen bijdrage aan het verbeteren van het begripsniveau. Het onderwijs biedt de leerstof gestructureerd en in kleine porties aan, met de nadruk op verschillen. Beelddenkers/gevoelsdenkers denken in beelden en/of veel gevoel. Zij willen overzicht, werken vanuit het geheel en zoeken naar de samenhang. 
 
Het is dus niet zo gek dat er heel wat mensen moeite hebben met de manier waarop het lesmateriaal wordt aangeboden. Bij Getting Ahead gebruiken we daarom strategieën die voor beelddenkers bedacht zijn, maar waar iedereen zijn voordeel uit kan halen. Op deze manier leert de leerling zelf de vertaalslag te maken en kan zo veel beter meekomen in de klas.

 

Veelvoorkomende problemen

Veelvoorkomende problemen zijn: snel afgeleid zijn, woorden waar geen plaatjes van te maken zijn worden overgeslagen, niet begrijpen en niet onthouden. Woorden fout blijven spellen.  

Wij gaan aan de slag met technieken als snellezen en mindmappen. Je leert de sleutelwoorden uit de tekst te halen en in een mindmap te plaatsen. Zo blijft alleen de leertekst over. Zo heb je overzicht en zul je verbanden zien. Deze strategieën leer je tijdens de ‘snel leren = leuk leren’-training.

Bij de kernvisie methode leer je informatie op te slaan in het lange termijn geheugen, woordbeelden leren, hoofdrekenen, hoe om te gaan met toetsen en de sociaal emotionele problemen zoals faalangst en demotivatie. 
 

Hier werken we naartoe

Niet iedereen leert op dezelfde manier. Veel mensen zijn zich niet bewust van hun eigen leersysteem. Bij Getting Ahead laten we studenten kennismaken met een andere manier van leren, waardoor ze veel effectiever werken.

Effectiviteit vergroten

Je hoeft trouwens geen beelddenker te zijn om te profiteren van onze werkwijze. Het kan juist heel effectief zijn om eens op een andere manier bezig te zijn met de leerstof.