Leer effectief leren als beelddenker met hulp van Getting Ahead uit Wassenaar.

Beelddenken, een talent om trots op te zijn

Leren omgaan met beelddenken

Denken in beelden betekent visueel-ruimtelijk denken. Iedereen wordt als beelddenker geboren, er is geen baby die praat. Je ontdekt de wereld door ervaringen. Als kinderen woorden gaan gebruiken, maken de meeste kinderen de overstap naar woorddenken. Een kleine groep blijft de voorkeur houden voor denken in beelden. Bij deze beelddenkers heeft de rechter hersenhelft het overwicht.
 

Gebruik jij je rechter hersenhelft?

Bij de gedachte aan het woord boot zien de meeste mensen de letters b-o-o-t verschijnen, maar sommigen zien een plaatje van een boot, compleet met mast, boegbeeld en zeilen. Degenen die dit beeld zien, noemen we beelddenkers. Deze beelden moeten vervolgens omgezet worden in woorden. Je kunt je voorstellen dat het iets langer duurt en dus problemen kan geven op school. Ze kunnen ook zo afgeleid worden door de film die zich voor hun ogen afspeelt, dat ze even de draad kwijt zijn. Herken jij jezelf hierin? Dan gebruik jij ook vooral je rechter hersenhelft.

Veelvoorkomende problemen

Veelvoorkomende problemen zijn: snel afgeleid, woorden waar geen plaatjes van te maken zijn worden overgeslagen - niet begrijpen of niet onthouden. Woorden fout blijven spellen. 

Hoe we te werk gaan?

Meer van hetzelfde levert geen bijdrage aan het verbeteren van het begripsniveau. Het onderwijs biedt de leerstof gestructureerd en in kleine porties aan, met de nadruk op de verschillen. Dit vraagt veel van de linker hersenhelft. Beelddenkers cq gevoelsdenkers denken in beelden en.of met veel gevoel. Zij willen overzicht, werken vanuit het geheel en zoeken naar de samenhang. De voorkeursleerstijl ligt dus in de rechter hersenhelft. 

 

Het is dus niet zo gek dat er heel wat mensen moeite hebben met de manier waarop het lesmateriaal wordt aangeboden. Bij Getting Ahead gebruiken we daarom strategieën die voor beelddenkers bedacht zijn, maar waar iedereen zijn voordeel uit kan halen. Op deze manier leert de leerling zelf de vertaalslag te maken en kan zo veel beter meekomen in de klas. 

 

Wij gaan aan de slag met technieken als plannen, mindmappen en snellezen. Ze leren sleutelwoorden uit de tekst te halen en deze in een mindmap te plaatsen. Zo blijft alleen de leertekst over. Zo werken ze aan overzicht en leggen ze verbanden. Dit zijn onderdelen van de Snel leren = leuk leren training. 

 

Bij de Kernvisie Methode leren ze informatie op te slaan in het lange termijn geheugen, woordbeelden leren, hoofdrekenen, hoe om te gaan met toetsen en de sociaal emotionele problemen zoals faalangst en demotivatie. 

 

Effectiviteit vergroten

Niet iedereen leert op dezelfde manier. Veel leerlingen zijn zich niet bewust van hun eigen leersyteem. Bij Getting Ahead laten we studenten kennis maken met een andere manier van leren, waardoor ze veel effectiever leren en ook betere resultaten boeken. 

 

Het kan ook heel verfrissend zijn om eens op een andere manier bezig te zijn met de leerstof. 

Ga er mee aan de slag!

Herkent u uw zoon/dochter hierin en kan hij/zij wel wat hulp gebruiken? Dan zullen de cursussen van Getting Ahead een uitkomst bieden. Wij leren om de vertaalslag te maken in het klaslokaal zodat hij beter in staat is om de leerstof tot zich te nemen en eigen te maken. 

 

Voor leerkrachten en RT-ers is er een aparte training om de leerlingen beter te begeleiden in / rond de kas. Een gelijkgestemde begeleding op meerdere fronten levert natuurlijk meer resultaat op.